Proč na monitoru vidím jiné barvy než ty, které vylezou z tiskárny?
O co tedy jde?
Barvy hrají klíčovou roli ve vizuálním designu a každý, kdo pracuje s digitálními nebo tiskovými médii, se dříve nebo později setká s tímto otázkovým problémem: Proč se barvy na jakémkoliv monitoru liší od těch, které se poté objeví po vytištění dané stránky?
Tato zdánlivá nekonzistence může být zdrojem frustrace pro designéry, fotografy a všechny, kteří chtějí zajistit, aby jejich práce vypadala konzistentně na všech médiích. V tomto článku se podíváme na hlavní faktory, které stojí za tímto jevem a jak můžeme minimalizovat rozdíly mezi monitorem a tištěným výstupem.
Rozdílné technologie: RGB vs. CMYK
Digitální monitory používají barevný model RGB (červená, zelená, modrá), zatímco tiskárny často pracují s modelovým systémem CMYK (cyan, magenta, žlutá, klíčová černá). Tyto dva modely mají odlišné způsoby vytváření barev, což může vést k odlišným vizuálním výsledkům.
RGB je model, kdy se barevná světla sčítají, tudíž, když je dáme všechny přes sebe, vždy nám vznikne bílé světlo. Je to způsob, kterým promítají barvy všechny monitory.
Ovšem tiskárna pracuje s barevným prostorem CMYK. C = cyan, tedy azurová
M = magenta, tedy purpurová
Y = yellow, tedy žlutá
K = key, klíčová barva, tedy černá
Pokud dáme všechny tyto barvy přes sebe v ideálním případě získáme černou, jinak nějakou tmavě šedou. Protože tento typ barev jsou tiskové, nemůžeme nikdy na monitoru vidět totožné barvy jako při tisku.
A DÁ SE TO TEDY NĚJAK VYŘEŠIT?
Už víme, že díky rozdílnosti barevných prostředí nevidíme tytéž barvy co na monitoru i po tisku. Ale ukážeme si několik možností, jak rozdíly mez barvami na monitoru a po tisku alespoň co nejvíce minimalizovat.
Kalibrace monitoru a tiskárny
Nedostatečná kalibrace monitoru může být jeden z hlavních důvodů nesouladu barev. Bez správné kalibrace nemusí barvy na monitoru odpovídat skutečnému tiskovému výstupu. Pravidelná kalibrace monitoru pomocí specializovaného kalibračního zařízení může pomoci zajistit konzistentní vizuální zážitek.
Světelné podmínky při práci
Okolní světelné podmínky, ve kterých pracujete na monitoru, mohou ovlivnit vnímání barev. Různé typy osvětlení (zářivky, LED, denní světlo) mohou mít různé barevné teploty, což ovlivňuje to, jaké barvy vnímáte na obrazovce.
Omezená barevná schémata tisku
Některé barvy, které jsou snadno dosažitelné na monitoru v modelu RGB, nemusí být tak snadno reprodukovatelné pomocí tiskové technologie CMYK. To může způsobit posun barev nebo ztrátu detailů v tiskovém procesu. Typicky se to týká „křiklavých“ a například různě fosforeskujících barev. Designéři by měli být obeznámeni s omezeními barevného spektra dostupného v tisku.
Správný výběr barev a testování před tiskem
Designéři by měli při výběru barev pro své projekty brát v úvahu tiskové omezení a volit barvy, které budou snadno reprodukovatelné v modelu CMYK. Dále je klíčové pravidelně testovat návrhy na tisku a věnovat pozornost jakosti a konzistenci barev.
Případně je dobré se s klientem a tiskárnou předem domluvit a použít pátou barvu, která může být třeba vybrána ze vzorníku přímých barev Pantone. Těmi se pak dá docílit i odstínů, které obyčejný tisk neumožňuje.