10 základních typografických pravidel, které zlepší vzhled každého textu

O co tedy jde?

Typografie hraje klíčovou roli v vizuálním dojmu textu. Zde je deset základních pravidel, která by měl každý autor, designer nebo sazeč znát a dodržovat pro optimální prezentaci textu. Můžou se hodit i při psaní obyčejného dokumentu, který zkrátka potřebujete nebo chcete mít hezký. Rozhodně stojí za to, všech deset pravidel znát a používat. Čtenář pak bude mít z textu příjemnější zážitek.

1. Výběr správného písma

Vyberte písmo, které odpovídá charakteru vašeho textu. Například pokud píšete o nějakém historickém období, zkuste vybrat písmo, které vzniklo v tomto období nebo písmo, které vychází z písem vznikajících v daném historickém období.  Zvažte čitelnost a estetiku v návaznosti na téma, o kterém píšete. Kombinace serifových a bezserifových písem může přidat vizuální zájem. 

2. Správná velikost písma

Velikost písma ovlivňuje čitelnost. Zajistěte, aby text byl dostatečně velký, zejména v odstavcích. Pozor dejte ale také na to, aby nebylo písmo v textu až moc velké. Nadpisy a podnadpisy by měly jasně odlišovat úrovně informací.

3. Rozestupy mezi řádky a mezery

Optimální rozestup mezi řádky a mezery v odstavcích zlepšuje čitelnost a vizuální harmonii. Experimentujte s těmito hodnotami v závislosti na konkrétním designu. Vždy je lepší mít v textu trochu vzdušnosti a lehkosti, čehož docílíte zvětšením rozestupů mezi řádky (proklad).

4. Nadpisy a důležité informace

Je důležité text členit, aby z toho měl čtenář co nejlepší prožitek. Nikomu se nechce číst článek, který je jen souvislí text bez jakéhokoliv náznaku odstavů a struktury. Použijte tučné písmo, kurzívu nebo barvu k zvýraznění klíčových částí textu. To zlepší orientaci čtenáře a dodá mu strukturu.

5. Omezte počet fontů na minimum

Používejte maximálně tři různé písma v jednom dokumentu. Příliš mnoho stylů může působit chaoticky a snížit čitelnost. Osvědčené pravidlo 60 30 10 neplatí jen u barev, ale můžeme se jím řídit i u výběru písma. 60 % by měl v článku zastupovat dominantní font. 30 % doplňkový font, například pro nadpisy. A 10 % je určeno pro doplňky a akcenty. Bohatě si ale běžný uživatel vystačí se dvěma fonty nebo i pouze s jedním, kde se dá například měnit řez písma.

6. Opatrně s velkými písmeny

Používejte velká písmena (nebo kapitálky) s rozvahou. Příliš mnoho velkých písmen může působit hlučně a ztěžovat čtení.

7. Používání barev

Pokud pracujete s barvami, buďte konzistentní. Barvy by měly mít smysl a jasně komunikovat informace. Pokud nechcete svůj text mít jen černý, bohatě stačí, pokud ve svém textu použijete k černé jednu doplňkovou barvu.

8. Správná délka řádku

Optimální délka řádku zlepšuje čitelnost. Příliš krátké řádky se nebudou dobře číst, čtenář musí neustále přeskakovat a navíc se mohou v textu vytvořit velké mezery, tzv. řeky. Naopak příliš dlouhé řádky mohou čtenáře zmást a ten se tak může ztratit a nemusí vůbec najít správný začátek dalšího řádku. Text se tak bude také obtížně číst.

9. Mikrotypografie pro detail

Zaměřte se na mikrotypografii, tj. detaily jako tečky, čárky, jednoznakové předložky a uvozovky. Perfektní umístění a velikost těchto prvků zvyšuje celkovou kvalitu designu. Vždy dodržujte typografická pravidla těchto znaků (před tečkou a čárkou nesmí být mezera, a tak dále), to zvýší atraktivitu textu a jeho profesionalitu.

10. Opatrně s efekty

Přemýšlejte o účelu každého efektu. Stínování, sklon, 3D efekt a podobné efekty mohou být efektivní, ale měly by být používány s uvážením. Čtenáře spíš přitáhne seriózní text bez efektů než přehršel, který by mohl působit protivně.

Chceš si přečíst další článek?